Om oss
Etter kommuneloven § 23-7 skal kommunestyret sørge for sekretærbistand til kontrollutvalget:
Kommunestyret eller fylkestinget skal sørge for at kontrollutvalget får sekretariatsbistand som tilfredsstiller utvalgets behov.
Sekretariatet skal påse at de saker som behandles av kontrollutvalget er forsvarlig utredet og at utvalgets vedtak blir iverksatt.
Sekretariatsfunksjonen kan ikke legges til kommunens eller fylkeskommunens administrasjon. Den som utfører revisjonsoppgaver for den aktuelle kommunen eller fylkeskommunen kan ikke utøve sekretariatsfunksjoner for kontrollutvalget.
Den som utfører sekretariatsfunksjon for kontrollutvalget er direkte underordnet kontrollutvalget og skal følge de retningslinjer og pålegg som utvalget gir. Administrasjonssjefen har innenfor kontrollutvalgets myndighetsområde ikke instruksjons- eller avgjøringsmyndighet overfor sekretariatet.
De 9 kommunene i Øst-Finnmark har to ansatte i 100 % stilling i sekretariatet. Kontorplassen er i Vadsø. Sekretariatet er organisert som et kommunalt oppgavefelleskap, og er ikke et selvstendig rettssubjekt. Det har et representantskap som består av lederne i de kommunale kontrollutvalgene.
Vi er for tiden 2 ansatte:
Daglig leder Lene Harila
E-post: lene.harila@vadso.kommune.no
Telefon: 913 670 62
Rådgiver Mette Rushfeldt
Epost: mette.rushfeldt@vadso.kommune.no
Telefon: 907 27026